Tuesday 13 January 2009

Survey Rumah Lelong....

Wohoho!!... 17hb ni ada mega auction.. So, kena lah survey rumah awal2..

Ada 2 lot rumah yang berkenan.. satu kat bangi seksyen 7.. satu lagi kat sri penara, permaisuri (hot spot ni!)..

OK.. mula2 aku kena pergi ofis auctioneer dulu amik Proclamation of Sale (POS)..
Then, check la apa yang patut... Lokasi auction, pukul brape, alamat penuh rumah, keluasan, sape developer, title, leasehold atau freehold, condition (bumiputera atau open), deposit brape %, reserved price (RP), market price(MP), bil2 tertunggak akan di cover oleh bank ke tak....

p/s: MP kadang2 tak dinyatakan dalam POS, so kena lah kontek valuer yang bertauliah utk tau anggaran MP rumah berkenaan... Apa yang aku buat, aku pegi jer mana2 bank (dalam kes ni aku pegi CIMB, hehehe.. pomot2), jumpa dengan FE dia, bagi alamat penuh dan keluasan rumah... then FE tu akan kontek panel valuer dia untuk estimate MP rumah tersebut... so takyahla susah2 nak pegi cari valuer kat tempat lain.. hehehe... dan yang paling penting.. FOC!.. sep bajet..

Lepas amik POS.. Dengan cargasnya aku pegi tengok kondisi rumah pulak(biasanya kita takkan dapat masuk rumah sebab berkunci melainkan ada tenant/owner), mula2 aku survey tempat2 yang berdekatan dengan rumah.. mcm pasaraya, tempat makan, balai polis, hospital, masjid dll... kemudian aku check bil2 yang tertunggak (korek mailbox dan call pihak2 yg berkenaan mcm TNB, SYABAS, INDAH WATER dll), tanya kat jiran2.. brape sewa area situ, survey kemudahan pengangkutan yang ada dan potensi bakal2 penyewa..

Ni homework yang aku dah buat...

Bangi seksyen 7 - rumah kosong.. takde orang
Kawasan sekitar: 10 min ke Kajang, 10 min ke UKM Bangi, 15 min ke putrajaya, shop lot, sekolah, surau, kedai makan...
Reserved Price : RM58,400
Market Price : RM80, 000
Kondisi rumah : tgk luaran ok, ada grill, tile, tp dalam x tau lahh..
Bil2 tertunggak : so far yg. dah dikira lebih kurang rm1000!
sewa : RM400-RM450
bakal2 penyewa : org gomen, student ukm, budak2 kilang
kemudahan awam : bas, teksi, komuter UKM

Sri Penara, Permaisuri - ada orang (owner)
Kawasan sekitar: 15 min ke KL, shoplot, sekolah, masjid, bank, kedai makan, hospital UKM, stadium, tasik...
Reserved Price : RM60,000
Market Price : RM60,000
Kondisi rumah : owner bagi tgk rumah.. utiliti room dah di renovate jadi dapur.. ada grill.. keadaan rumah ok lagi...
Bil2 tertunggak : so far yg. dah dikira lebih kurang rm4000!
sewa : RM500-RM550
bakal2 penyewa : semua orang.. hehehe
kemudahan awam : bas, teksi, lrt

No comments:

Post a Comment