Saturday 17 January 2009

Pengalaman pertama pergi auction...

Sabtu, 17/1/2009, 730 pagi - Fuhh... arini aku ngan orang umah bangun awal gila (padahal hari sabtu ngan ahad lah hari paling liat nak bangun!)... hehehe.. first time pegi auction!.. semangat berkobar2...

so lepas siap2 sume, aku double check document2 yang perlu di bawa.. (eg: bankers cheque, ic, salinan ic dan duit untuk topup perbezaan bid nanti)... then, kitorang gerak ke sana tepat jam 9 pagi.. awal giler! padahal bukan jauh pun... 30 min jer naik motor... hehehe...

sampai kat time square lebih kurang kul 930.. kitorang terus gi breakfast kat mc d... then, lepas makan.. naik tingkat 14 untuk ke room bronx IV... WOW! memang betul2 mega auction lahh!! ramai giler orang!!!... cuak jap kitorang... hehehe...

aku tengok byk agent2 yang cuba approach orang kat depan lif.. tp sib baik takde yang approach kitorang.. so, kitorang pun cari la registration counter... mula2 tu confius jugak... first time lah katakan... hehehe... sebab ada dua auctioneer... satu leong auctioneer dan satu lagi ng chan mau... then, kitorang pun proceed ke kaunter leong auctioneer..

mula2 diorang mintak ic dan tanya lot mana nak bid.. so, aku cakap la lot 44, iaitu apartment medium cost kat bangi seksyen 7, akak tu tengok rp dia brape dan mintak 5% (bankers cheque) ngan salinan ic... pastu akak tu bagi bidding pad no 84 dan sedikit goodies dr cimb.. setel... then, kitorang pun terus masuk ke auction room tuu...

grand btul bilik dier... dorang asing kan bidder nye tempat kat depan, lawyer ngan guest kat blakang... lebih kurang 10 minit kemudian... proses bidding pun bermula...

mula2... auctioneer tu start dengan mukaddimah dia... mcm2 la dia cakap.. pasal terms n condition.. setiap kenaikan bidding adalah rm1000... blablabla... then, diorang start dengan lot no 1... huh... lambat la nampaknya ni!... sebab lot kitorang no 44... so, terpaksa la tunggu kejap.. best jugak tengok diorang bidding... ada yang dapat rp... ada yang xde bidder... so dia skip lot tu(banyak rumah kat rawang laa..) paling hot masa lot19... kondo sri petaling... rp 82100.. ada 2 bidder... lama jugak diorang bidding... last2 sampai rm102,000... semua tepuk tangan (seronokla auctioneer dapat byk komisen... cessss)...

tup2... sampai lahh turn kitorang... lot 44... auctioneeer to bagitau ada 4 bidder.. wow! paling banyak setakat ni.. bertambah2 cuak la aku dibuatnya... aku dah set dah brape limit nak pegi.. harap2 dapat lahh... so, auctioneer tu pun start dengan rp rm58400... mula2 tu 2 orang brader kat blakang tu compete sesama diorang... aku buat tak tau je.. sampai lah ke angka 64k... aku angkat... then brader kat blakang tu angkat jugak... 65k... saiko beb!... 1st call.. 2nd call... aku angkat 66k.. terus brader tu angkat lagi... 67k.. bertambah2 saiko beb!!!.. xpe.. 1st call.. aku angkat lagi skali... untuk 68k.. 1st call.. 2nd call... final call... SOLD!!!... to mr mohd...

WOWWW!!!! aku mcm tak pcaye jer aku menang!!! betul ke nie???? fuhhh... syukur alhamdulillah.. berkat duit mak aku bagi bulan2... dapat jugak aku bid apartment ni... yeahhhhhuuuuuuuuu!!!!!!!!! reasonable la jugak... 68k.. mv dia 80k.. still ada untung lagi... then, dalam keadaan bingung...aku ngan wife bangun dan trus ke blakang untuk sign contract dengan lawyer dan bayar stamp duty rm50... lepas setel sume.. diorang pesan sruh datang opis auctioneer minggu depan untuk amik contract...

hmmm.... so, apa yang aku kena buat lepas ni? maybe aku kena setel loan dulu kott... then baru cari lawyer yang bagus... diorang ada suggest jugak supaya amik lawyer solicitor rumah tu.. senang sket nak deal nanti... ntahler... nanti ku pk kan... redah jerrrrrrrrrr la.... banyak benda lagi yang aku nak kena blaja... the journey has begun!

p/s: macam x percaya je... sume perancangan berjalan dengan lancar... sekelip mata dah ada rumah... mungkin dah rejeki kut... rejeki anak... alhamdulillah..................

Gambiran:

suasana meriahh!







tengah register...(yg duk sebelah aku tu rasa2nya tuan bri kan??)


bilik auction..


haihh..






auctioneer


tengah bidding.. (tuan bri bid widuri bangi jugak??)


4 comments:

  1. Tahniah! :) Wow dah ade blog cayalah!

    ReplyDelete
  2. salam...

    hehe..memang aku lah sebelah kau...masa tengah register tu...tahniah beb! dapat rumah tu..
    lokasi terbaik ...

    =tuanbri-

    ReplyDelete
  3. hehehe... sori lmbt reply...
    bru terpasan ada comment dr sifoo bri...
    cuak giler time tuu.. main redaaaahhh jer la..
    lokasi ni ok laa jugakk.. skop penyewa nye luass!
    x putus2 org call.. sewa lebih skett punn dorg sanggup even byk lg choice kat sekitar2 situ!... huhuhu.... rejeki2...

    ReplyDelete